Sjuk!!


Bakgrund:
Okej allt började med att min David åkte till Paris därefter följde en vecka med pendlande feber.... ja ja tänkte jag när febern gav vika efter några dagar.. andra veckan fick jag blåsor i munnen vilken min söta dotter smittade mig med då hon samtidigt som jag hade feber hade ont i sin mun med något läkarna kallar vårblåsor. Överlevbart tänkte jag när tungan tyckte att all mat smakade piss och halsen började göra ont. Men i helgen blev jag svullen över ögonen och Mamma tyckte att jag nu skulle söka upp läkare. halsen började nu också göra extremt ont. inte överlevbart tänkte jag nu och fick en tid hos Vårdcentralen.

Diagnosen:
Körtelfeber.... suck suck suck

Symptomen:
De typiska tecknen på körtelfeber är halsont, hög feber, trötthet samt svullna lymfkörtlar i halsen, armhålorna och ljumskarna. Andra symtom kan vara lätt svullna ögonlock, utslag på huden, värk i lederna, ont i musklerna och illamående. Om du får infektionen i vuxen ålder behöver du inte få ont i halsen, utan besvären är då framförallt feber och  förstoring av lymfkörtlarna.Inflammationen i halsmandlarna ser likadan ut som vid halsfluss. Du kan få röda prickar i munhålans slemhinna. I allvarligare fall kan halsinflammationen göra att du får svårigheter att äta och dricka och du kan få problem med andningen. Mjälten och levern brukar också bli inflammerade och svullna, men det brukar man sällan märka. Magsmärtor kan vara ett tecken på förstorad och ibland brusten mjälte. 

ni får nu inte glömma att jag har en dotter på 1½ och är gravid samtidigt vilket ungdomar som i vanligt fall får denna kyss sjukdom inte har. okej dett inlägg är färgat av lite bitterhet och lite själv ömkan men vad kan jag göra lite gnäll måste ni stå ut med. :P

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0